Inspektor ZUS odpowie za błędne wyniki kontroli
Dzisiejszy wpis poświęcony będzie temu, czy i kto może odpowiadać za błędne wyniki kontroli przeprowadzonej przez ZUS.
Czasami przeglądam interpelacje poselskie (pisemne pytania skierowane do Prezesa Rady Ministrów lub konkretnego ministra) i czytam odpowiedzi w nich udzielone.
Niedawno natknęłam się na interpelację nr 2962 w sprawie odpowiedzialności zawodowej inspektorów ZUS. Pytanie, jak i odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej są ciekawym uzupełnieniem kwestii, które już poruszałam na tym blogu, a o których pisałam tutaj i tutaj.
Pytanie dotyczyło sytuacji, gdy w protokole pierwszej kontroli inspektora ZUS nie stwierdzono w postępowaniu płatnika żadnych nieprawidłowości. Następnie płatnik po pewnym czasie poddawany jest kontroli ponownie.
Zatem czy:
1. zakres przeprowadzanej kontroli może być tożsamy z prowadzoną wcześniej kontrolą?
2.czy inspektor prowadzący wcześniej czynności kontrolne ponosi odpowiedzialność z tytułu niewykrycia nieprawidłowości?
Inspektor do odwołania
W odpowiedzi wskazano, że w przypadku wykrycia podczas kolejnej kontroli błędu poprzednio kontrolującego podmiot inspektora może on zostać pociągnięty do odpowiedzialności zawodowej i odwołany ze stanowiska przez Prezesa Zakładu, na wniosek głównego inspektora kontroli Zakładu jeżeli inspektor otrzymał ujemną ocenę kwalifikacyjną, potwierdzoną ponowną ujemną oceną dokonaną nie wcześniej niż po upływie 3 miesięcy i nie później niż w ciągu roku od poprzedniej oceny (art. 93 ust. 4 pkt 4 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych).
Oczywiście wskazano również ustawę o odpowiedzialności majątkowej funkcjonariuszy publicznych za rażące naruszenie prawa, ale o niej już pisałam i nie będę przytaczała zasad tej odpowiedzialności ponownie.
Udzielający odpowiedzi w imieniu ministerstwa podsekretarz stanu rozmył swoją odpowiedź na pytanie dotyczące zakresu kolejnej kontroli. Wspomniał wyłącznie, że od decyzji wydanej w sprawie indywidualnej przysługuje odwołanie do sądu na zasadach ogólnych.
Przypadki, jak opisany w interpelacji, gdy w wyniku ponownej kontroli inspektor (zazwyczaj inny, nie wysyła się tego samego inspektora ponownie) znajduje błędy, uchybienia, niezapłacone składki itp, a płatnik mimo, iż wcześniejsza kontrola uchybień nie wykazała i był przekonany że postępował dobrze zostaje wezwany np. do zapłaty zaległych składek wraz z odsetkami czasami się zdarzają.
Co w takim wypadku powinien zrobić kontrolowany powtórnie płatnik – złożyć do sądu odwołanie od takiej decyzji.
Poniżej prezentuję listę kilku ciekawych wpisów związanych z odwołaniem od decyzji:
Odwołanie od decyzji ZUS – kiedy warto je złożyć.
Czy do sprawy przeciwko ZUS jest mi potrzebny pełnomocnik?
Odmowa prawa do świadczenia – możesz się odwołać do sądu
PAKIET – Odwołanie od decyzji o zwrocie nienależnie pobranego świadczenia + porada prawna
Włącz się do dyskusji